Vraag het Diako: Snel en gezond afvallen

Ik wil zo snel mogelijk gewicht verliezen. Op dit moment eet ik twee kleine maaltijden per dag, maar het gaat me niet snel genoeg. Heeft u tips?

Soortgelijke vragen krijgen wij regelmatig binnen. Snel gewicht verliezen is iets wat veel mensen willen, maar het is belangrijk om niet de realiteit uit het oog te verliezen. Want zeg nou zelf, wil je liever 5 kilo per week verliezen, om het vervolgens (met wat extra) weer net zo snel weer aan te komen?

Of zou je liever 1 kilo per week blijvend afvallen?

Gewichtsverlies vasthouden is een probleem waar velen mee worstelen. Maar het belangrijkste is dat je geduld hebt met jezelf.  Kies ervoor om gezonde gewoontes aan te leren die je helpen ook nadat je jouw ideaalgewicht bereikt hebt.

Er bestaat niet iets als een toverformule voor iedereen. Je zult jezelf moeten afvragen welke veranderingen jij kunt maken en zorg dat je daarbij realistisch bent! Eet je nu bijvoorbeeld onregelmatig en grote porties, probeer 5 keer per dag kleinere porties te eten. Probeer zo weinig mogelijk calorieën te drinken. En als je nu drie keer per week 15 minuten gaat wandelen, probeer deze wandelingen iets intensiever te maken, door iets harder te lopen. Of probeer iets langer te gaan lopen. Het doel is dat je kleine veranderingen in je gewoontes aanbrengt die je goed kunt volhouden.

Het juiste aantal calorieën consumeren is ook cruciaal. We weten allemaal inmiddels wel dat wanneer we teveel eten we zullen aankomen. Maar, onvoldoende eten kan ook contraproductief werken.

Wanneer je lichaam niet voldoende calorieën binnen krijgt zal het zijn verbranding vertragen om zo de energie te bewaren die het wel binnen krijgt. Ditzelfde effect zal je krijgen wanneer je slechts 2 keer per dag eet. Afvallen wordt erg moeilijk en het meeste gewicht dat je zult verliezen bestaat uit water en spiermassa. En je wilt geen spiermassa verliezen, want spieren zorgen ervoor dat je lichaam meer calorieën verbrand.

Dus onze 4 tips:
1. Zorg dat je minder calorieën binnen krijgt dan je verbrand
2. Zorg dat je minimaal 1.000 calorieën per dag binnen krijgt
3. Eet zo gelijk mogelijk verdeeld over 5 momenten per dag
4. Hou je verbranding op pijl door meer te bewegen.

Tenslotte en misschien wel het belangrijkst,  is het natuurlijk belangrijk dat je gevarieerd blijft eten en je alle voedingstoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft.

Heb jij ook een vraag aan Diako? Neem contact met ons op.

Geef een reactie