6 belangrijkste excuses waarom we niet afvallen

Vaak horen we dezelfde excuses waarom het niet lukt om af te vallen. Hieronder de 6 meest gehoorde, herkenbaar?

1.     Ik begin volgende week met mijn dieet….of direct na dat ene feestje…

De beste tijd om te starten is nu! Ik weet hoe makkelijk het is om een datum te prikken wanneer je gaat starten met wat dan ook.

Wanneer je jezelf wat extra tijd geeft voordat je gaat beginnen, geef je jezelf simpelweg een excuus om door te gaan met je slechte gewoontes (waardoor je te zwaar bent geworden).

Daarbij heb je een goede kans dat je in die periode voordat je gaat starten,  extra slecht eet…gewoon omdat je straks je leven gaat beteren!

Het resultaat: waarschijnlijk kom je nog meer aan voordat je met je dieet begint. Of nog erger, tegen de tijd dat je zou beginnen heb je een nieuw excuus om het uit te stellen.

Doe jezelf een plezier en begin gewoon…NU!

2.     Ik heb geen tijd voor beweging

Heb je een baan waarbij je elke dag vroeg van huis gaat en pas weer laat terug bent? Heb je kinderen? Andere verplichtingen?

Iedereen is druk. Zo is het nu eenmaal. Als je wilt trainen en meer calorieën verbranden, kun je zeker de tijd vinden!

Zorg dat je iets vindt dat bij jou past en bij jouw tijdschema. Is het echt nodig om elke avond op de bank voor te tv te zitten om je favoriete programma’s te zien? En zelfs als je niets wilt missen, kun je misschien wat training doen tijdens dat reclames of bijvoorbeeld tv kijken op een home-trainer.

Of nog beter, vindt iets wat je leuk vind. Ga wandelen, hardlopen, wordt lid van een fitness of ga zwemmen.

Natuurlijk kun je prima afvallen zonder beweging, maar met gaat het gewoon makkelijker en je voelt je er echt beter bij!

3.     Eén snack, of ijsje maakt echt niet uit!

Recente studies tonen echt aan dat het uiteindelijk allemaal om de calorieën draait..

Mag je dan helemaal niet meer snacken? Natuurlijk wel.

Mag je dan elke dag één keer zondigen? Ja natuurlijk…als je niets wilt afvallen. Snacks en de extra porties zijn de belangrijkste schuldigen bij overgewicht.

Je hoeft echt niet te stoppen met tussendoortjes, zorg alleen dat het gezonde tussendoortjes zijn zoals bijvoorbeeld groente, fruit, magere yoghurt of andere tussendoortjes die in je dieet passen.

Er is voldoende keuze, probeer eens wat verschillende en kijk wat jij lekker vind. Neem contact met ons op als je meer tips wilt hebben.

4.     Ik weet prima waar het bij mij fout gaat, ik heb geen (dieet) plan nodig

Uit ervaring blijkt dat degene die geen concrete afspraken maken met zichzelf, makkelijk terugvallen in hun oude gewoontes.

Beter nog, zoek support en motivatie bij andere. Sommigen vinden het  vervelend om er over te praten, maar het is gewoon makkelijker vol te houden wanneer je iemand hebt die je gemotiveerd houdt. Dit kunnen vrienden of familie zijn, maar ook op internet zijn er vele forums te vinden. Studies tonen aan dat degene die met support aan een dieet beginnen een beter resultaat bereiken

5.     Ik doe dit even 10 dagen, dan val ik zo weer 5kg (of meer) af

Sorry om je droom te verstoren, maar er bestaat helaas geen quick fix. Elk dieet dat dit wel beloofd, kan dit niet waarmaken.

Je lichaam is nou eenmaal erg efficiënt, de gemiddelde man gebruikt maar 2.500 calorieën per dag en de gemiddelde vrouw slechts 2.000. Een kilo vet is ongeveer 7.000 calorieën. Als je in 10 dagen dus 2 kilo echt  afvalt, is het veel…

Ja, in het begin gaat het snel op de weegschaal, maar dit is vooral water. Deze kilo’s zijn ook het eerst weer teug wanneer je stopt.

Als je 10 kilo af wilt vallen, reken dan op zo’n 10 weken. Je houd het allen vol als je realistische doelen stelt! Die 10 weken zijn zo om en geloof me, het is het waard!

6.     Alle diëten zijn hetzelfde!

Ja, het gaat allemaal om minder calorieën binnen krijgen en meer verbranden (bewegen). Maar nee, het gaat zeker niet om het schappen van volledige voedingsgroepen of alleen nog maar vloeistoffen…ehh eten?

Trendy diëten komen en gaan….net als die extra kilo’s. Toeval? Ik dacht het niet. Het is misschien wat ouderwets, maar genieten van een goed gebalanceerd dieet zal je helpen het vol te houden. En blijvend af te vallen!

Een dieet is simpelweg een eet-plan, zorg dus dat je er een kiest die je makkelijk kunt volhouden.


Onze conclusie is dat afvallen iets is wat je niet moet onderschatten, maar dat met de juiste keuzes en een beetje hulp het ook jou zal lukken. Neem contact met ons op als je vragen hebt, of hulp nodig hebt met het kiezen van een goede oplossing die bij jou past.

Geef een reactie